administratie.ro

eurourbanism.ro

agroaliment.ro

edumanager.ro

medicalmanager.ro

Data publicarii: Joi, 20 August 2009 Alte articole din Transport public
 

"Planurile noastre de extindere a rutelor de metrou sunt prioritare"

Udriste_gheorghe.jpgAfirma Gheorghe Udriste, Directorul General al companiei Metrorex, intr-un interviu acordat in exclusivitate Portalului National www.Administratie.ro.

Acesta ne-a vorbit despre problemele cu care se confrunta regia de transport pe care o conduce, prioritatile pe care le are anul acesta pentru dezvoltarea infrastructurii de metrou, dar si despre conceptele care au stat la baza schimbarii denumirii unora dintre statiile de metrou bucurestene.






- Domnule Director Gheorghe Udriste, va aflati pentru un al doilea mandat la conducerea Metrorex. Care sunt principalele probleme cu care se confrunta aceasta regie de transport la ora actuala?
- Desi practic, ma aflu pentru a doua oara la conducerea Metrorex, teoretic as putea spune ca sufleteste, tot timpul am fost alaturi de Metrorex si problemele sale. In acest an, mai precis la data de 19 noiembrie, se implinesc 30 de ani de la punerea in exploatare a primului tronson de metrou in lungime de 8,5 Km pe traseul Semanatoarea - Timpuri Noi; a fost inceputul din ceea ce urma sa devina mai tarziu, pana in prezent si spre viitor, unul din operatorii de baza ai retelei de transport public din Municipiul Bucuresti, care de-a lungul istoriei sale de aproape 30 de ani "a carat" peste 4,4 miliarde de calatori.
Si pentru ca tot ne aflam in Anul European al Creativitatii si Inovarii si an aniversar pentru metrou, se cuvine sa amintim faptul ca ideea "Metropolitanului din Bucuresti", ce avea sa prinda contur in anii ’70, a fost lansata in primii ani de dupa 1900, pe timpul cand inca era student, de catre inginerul si specialistul de mai tarziu in energetica, Dimitrie Leonida. As mentiona faptul ca in conditiile in care Metrorex detine doar circa 3% din lungimea retelei de transport public din Municipiul Bucuresti, zilnic in medie, circa 500.000 de calatori utilizeaza metroul. Astfel, metroul face dovada celui mai eficient mod de transport public: sigur, rapid, confortabil si ecologic.
In prezent nu se mai poate discuta de rezolvarea problemelor de trafic intr -un oras cu peste 2 milioane de locuitori, fara a lua in calcul reteaua de transport cu metroul si a o plasa acolo unde ii este locul - principal mod de transport public, complementaritatea fiindu-i asigurata de transportul public de suprafata pe traseele principale si transportul public privat pe traseele secundare, in prelungirea celor principale. Poate ca trebuie amintit faptul ca in prezent circulatia cu metroul se desfasoara pe o retea de patru linii magistrale, insumand 66,95 km cale dubla si 49 de statii, metroul Bucuresti plasandu-se in prima jumatate a celor mai dezvoltate si moderne retele de metrou din lume.
Revenind la intrebarea dvs., probleme avem cu totii, indiferent de locul unde ne plasam in societate, important este sa le gestionam cum trebuie si sa le si solutionam. In acest "conglomerat" de retele de linii CF, echipamente electrice si de automatizare, instalatii de vitalitate si de telecomunicatii, vagoane si trenuri de metrou etc. mare parte si-au depasit durata de viata si asa se face ca metroul se afla in plin proces de modernizare si dezvoltare. De aceea principalele probleme ale Metrorex s-ar putea condensa intr-una singura, aceea a asigurarii surselor de finantare pentru programele de modernizare si dezvoltare, al caror ritm trebuie sa fie cat se poate de alert, dat fiind caracterul social si strategic national al metroului.
Iar nu neaparat ca problema, trebuie mentionata preocuparea noastra permanenta in sensul cresterii capacitatii de transport concomitent cu asigurarea conditiilor impuse de siguranta circulatiei si a confortului calatoriei, consecinte ale cresterii continue a cererii de transport.

- Cate garnituri de tren are Metrorex in circulatie la acest moment? Cat costa exploatarea si intretinerea acestora?
- Parcul inventar de material rulant al Metrorex cuprinde 57 de trenuri a cate 6 vagoane tip Astra (Intreprinderea de vagoane Arad), fabricate in perioada 1980 - 1994 si 44 de trenuri a cate 6 vagoane tip Bombardier fabricate in Suedia, achizitionate si puse in exploatare dupa anul 2000. Zilnic, pe reteaua metroului din Bucuresti circula in medie, conform graficelor de circulatie (zile lucratoare, zile de week-end etc.) un numar de 55 de trenuri. Exploatarea si intretinerea intregului parc de material rulant costa in medie circa 150 de milioane de lei/an, mentenanta fiind externalizata si asigurata pe baza de contract de catre firma ALSTOM Transport S.A.

- Care sunt prioritatile pentru dezvoltarea infrastructurii de metrou pe anul acesta?
- Principalele prioritati ale acestui an pentru dezvoltarea infrastructurii sunt cele privind finalizarea lucrarilor de structura si amenajari la suprafata pe tronsonul statia 1 Mai - statia Parc Bazilescu de pe linia 4 de metrou (zona Bucurestii Noi) si evident demararea procedurilor pentru inceperea lucrarilor de dotari cu linii CF, echipamente si finisaje ale statiilor Pajura si Parc Bazilescu in vederea punerii in exploatare cu calatori, probabil in cursul anului 2011. Concomitent cu asigurarea sursei de finantare, suntem de asemenea, preocupati de demararea lucrarilor de proiectare si executie a tronsonului Drumul Taberei - Universitate de pe linia 5 de metrou.
Prioritar este si proiectul privind realizarea legaturii retelei de metrou cu Aeroporul Henri Coanda Otopeni, aflandu-ne intr-o faza avansata in contractarea unui prim credit pentru finantarea investitiei respective si de asemenea suntem in procedura de contractare a serviciilor de proiectare pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate pentru intregirea liniei 4 de metrou Laminorului - Gara Progresu, tronson Gara de Nord - Gara Progresul. Odata realizata linia de legatura cu Aeroportul Henri Coanda Otopeni si intregita linia 4 cu tronsonul Gara de Nord - Gara Progresul, vom putea spune ca dispunem de cea mai lunga diametrala de metrou (peste 30 Km cale dubla) pe axa Nord - Sud a Municipiului Bucuresti, care va asigura interconectarea deplina a transportului public de suprafata cu cel din subteran si va permite legaturi directe intre cele doua mari noduri de transport, aerian si pe calea ferata, pe axa respectiva aflandu-se plasate doua aeroporturi internationale - Otopeni si Baneasa si patru mari gari CF - Baneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresul.

- De unde veti lua banii necesari pentru finalizarea proiectelor incepute?
- Necesarul de bani atat pentru finalizarea proiectelor incepute cat si pentru cele nou initiate va fi asigurat din credite externe sau alte surse. Este de mentionat faptul ca intreg necesarul de bani pentru dezvoltarea si modernizarea metroului este asigurat de catre statul roman prin Guvernul Romaniei si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

- Cum a aparut ideea de a schimba vechile nume ale unor statii de metrou? Cum se numesc ele acum?
- Ideea de a schimba numele vechi ale unor statii de metrou ne apartine iar demersul a avut drept scop punerea de acord a acestora cu realitatile actuale ale Municipiului Bucuresti intrucat metroul face parte, structural si benefic din zestrea urbanistic - edilitara, sociala, culturala si turistica a Bucurestiului si implicit a Romaniei. Pe langa dezbaterea publica organizata de catre Metrorex si la care au luat parte peste o mie de repondenti, de un real folos ne-a fost si implicarea Agentiei de Strategii Guvernamentale prin sugestiile facute in contextul "Anului European al Creativitatii si Inovarii". Am luat astfel decizia de schimbare doar a opt din cele zece statii vizate, dupa cum urmeaza:
Statia Semanatoarea a devenit statia Petrache Poenaru. Dat fiind faptul ca in zona functioneaza cel mai important campus Universitar din Romania, respectiv Universitatea Politehnica si Complexul Regie pentru cazarea studentiilor s-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este cel al organizatorului invatamantului romanesc, inginer, matematician, fondator al Colegiilor Nationale din Bucuresti si Craiova, inventatorul tocului rezervor (stiloul de mai tarziu) si creator al steagului Romaniei moderne - Petrache Poenaru.
Statia Armata Poporului a devenit statia Lujerului. Statia de metrou se situeaza in apropierea Strazii Lujerului si a Pasajului cu acelasi nume, plasate perpendicular pe axa liniei 1 de metrou. Lujerului este o denumire bine cunoscuta in zona statiei de metrou si in consecinta colectivul de selectie a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este acela de Lujerului.
Statia Industriilor a devenit statia Bd-ul Preciziei. Statia de metrou se situeaza pe Bd-ul Preciziei, la capatul dinspre vest al acestuia. Este un bulevard cu traditie de numele caruia se leaga existenta unora dintre cele mai importante Institutii de Cercetare si Proiectare a materialelor de constructii. Colectivul de selectie a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie, datorat si notorietatii sale este acela de Bd-ul Preciziei.
Statia IMGB a devenit statia Dimitrie Leonida. Ideea metroului din Bucuresti a fost lansata la inceputul anilor 1900 si apartine unui cutezator inginer roman, Dimitrie Leonida, specialist in energetica profesor universitar la Timisoara si Bucuresti. De numele sau se leaga introducerea iluminatului public in Bucuresti, infiintarea primului Muzeu Tehnic din Romania si a primei scoli de electricieni si mecanici din Romania. Uzina din vecinatate (fosta IMGB) a produs si produce echipamente energetice. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este numele omului de stiinta Dimitrie Leonida.
Statia Depoul IMGB a devenit statia Berceni. Statia de metrou Depoul IMGB este singura statie de metrou supraterana; este amplasata in extremitatea sudica a sectorului 4, in apropierea localitatii Berceni una dintre cele mai importante localitati periurbane ale Municipiului Bucuresti. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este Berceni.
Statia Laromet a devenit statia Bd-ul Laminorului. Statia de metrou este situata la intersectia dintre Bd-ul Laminorului cu Bd-ul Bucurestii Noi, in sectorul 1; in zona este in dezvoltare un proiect urbanistic intitulat "Bd-ul Laminorului". S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru acesta statie este Bd-ul Laminorului.
Statia Linia de Centura a devenit statia Anghel Saligny. Statia de metrou se afla in zona racordului bulevardului Theodor Pallady cu Autostrada Soarelui, care duce spre Constanta, trecand prin Cernavoda, localitate de pe Dunare unde a fost construit podul de cale ferata considerat cel mai important simbol al ingineriei romanesti din perioada de inceput, ce poarta numele proiectantului acestuia - Anghel Saligny. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este numele remarcabilului inginer constructor de talie mondiala, fost ministru al Lucrarilor Publice si Presedinte al Academiei Romane, Anghel Saligny, ca recunoastere a stralucirii date de implinirea secolului de existenta si functionare non-stop a podului Anghel Saligny.
Statia Policolor a devenit statia Nicolae Teclu. In zona statiei, strada Nicolae Teclu intersecteaza Bd-ul Theodor Pallady. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este cel al academicianului, chimist roman de faima mondiala, inventatorul "becului Teclu" (folosit pe scara larga in lume), precum si a dispozitivelor pentru detectarea metanului si prepararea ozonului, Nicolae Teclu.

- Ce planuri de extindere a rutelor de metrou aveti pentru viitor? Cand vor incepe efectiv lucrarile?
Orice masura intreprinsa de catre Administratia Publica Centrala sau cea locala a Municipiului Bucuresti in domeniul infrastructurii publice de transport trebuie sa vizeze prioritizarea transportului public local in general si a metroului in special, ca printre cele mai importante masuri in ce priveste rezolvarea problemelor de trafic in Municipiul Bucuresti. De aceea planurile noastre de extindere a rutelor de metrou sunt prioritare.
La nivelul Municipiului Bucuresti, a fost aprobata prin Hotarare a C.G.M.B. Strategia de dezvoltare a infrastructurii urbane de transport pe termen scurt, mediu si lung pana in anul 2027 iar la nivelul Metrorex, recent a fost incheiata elaborarea "Strategiei globale de dezvoltare si modernizare a transportului cu metroul in Bucuresti" pana in anul 2030, ambele documente stabilind cat se poate de clar drumul pe care trebuie mers in perspectiva urmatorilor 20 de ani, in scopul dezvoltarii retelei de metrou si a cresterii sigurantei si calitatii procesului de transport cu metroul, in contextul mai larg al necesitatii imbunatatirii continue a conditiilor de trafic din Municipiul Bucuresti si zona metropolitana.
Demersurile trebuie sa aiba in vedere extinderea actualei retele de metrou cu noi linii diametrale orasului, prelungirea liniilor existente si integrarea cu actuala retea de cai ferate orasenesti si linia de centura de cale ferata.
Preocuparea noastra vizeaza elaborarea si pregatirea documentatiilor tehnico-economice (SPF si SF) absolut necesare promovarii investitiilor respective. La orizontul de timp cel mai apropiat, lasand la o parte linia 5 Drumul Taberei - Pantelimon si linia 6 de legatura cu Aeroportul Otopeni, care sunt deja pregatite sa-si urmeze cursul, se plaseaza extinderea liniei 4 cu tronsonul Gara de Nord - Gara Progresul, linia 7 Rahova - Colentina si semi-inelul de Sud, Crangasi - Drumul Taberei - Rahova - Piata Sudului - Dristor. Sunt proiecte cu ciclu investitional lung, multi-anual ale caror costuri se estimeaza la o valoare de circa 6,5 miliarde Euro, absolut necesare Municipiului Bucuresti si zonei Metropolitane adiacente pentru urmatorii ani precum si a redefinirii locului si statutului de metropola moderna a Bucurestiului in randul marilor orase ale lumii.


Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !


Alte articole din Transport public





 


EDITORIAL
Mama crizei gunoaielor
ionita sorin.jpg
"In 2006, Romania a finalizat negocierile pe capitolul Mediu cu promisiunea grandioasa ca va inchide pana in 15 iulie 2009 toate gropile de gunoi neconforme cu standardele UE."
Daca bagati de seama, 15 iulie este maine. Dupa cum banuiesc deja cei care stiu maniera romaneasca de guvernare, pana acum nu s-a facut mare lucru, totul fiind lasat pe ultimul moment. La ora asta, Romania mai are aproximativ 2.300 de depozite traditionale, primitive, din care vreo 50 a par tin marilor orase.
Un editorial de Sorin Ionita publicat in Evenimentul Zilei. » Citeste
The RedPoint
ANALIZA
Charisma & Primavera - eficacitate in administratia publica
charisma_cutie.png
Adoptarea solutiilor informatice integrate care sa permita gestionarea unitara a activitatilor unei institutii publice, de la cele financiar - contabile, bugetare si pana la resurese umane si management de proiect, reprezinta deopotriva alinierea la standardele europene si cresterea eficacitatii acestor institutii. » Citeste
lexus
COMPANIA SAPTAMANII
Novensys - specialistul care integreaza solutii inteligente pentru managementul informatiei
novensys.jpg
Novensys este unul dintre cei mai importanti integratori de solutii complete pentru managementul informatiei din Romania. Novensys ofera seriviicii de consultanta, dezvoltare, implementare si customizare solutii software precum si solutii dezvoltate inhouse.
Portofoliul Novensys reuneste solutii integrate pentru managementul resurselor unei organizatii, BPA, BI, CRM precum si solutii pentru automatizarea proceselor de business, de la sisteme hardware, consumabile si infrastructura hardware la platforme software. » Citeste
INTERVIU
"Ghiseul Unic in Administratia Publica - schimba stilul si sistemul"
niculae_mary.jpg
Afirma Mary Niculae, Director al companiei CG&GC Software Solutions, intr-un interviu acordat in exclusivitate Portalului National de Administratie Publica.

Aceasta detaliaza avantajele aduse de introducerea sistemului de Ghiseu Unic in institutiile administratiei publice, influenta asupra modernizarii stilului de lucru in aceste institutii si modul in care el contribuie la realizarea unui control riguros al resurselor. » Citeste
EVENIMENT
O noua companie feroviara ar putea lua fiinta in Romania
tren.jpg
Subsecretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, a anuntat la Radio France International ca o noua companie feroviara ar putea lua fiinta in Romania, companie care va avea vagoane compacte - de dormit, restaurant - si care va face legatura intre orasele principale din tara.
"Vor fi introduse in circulatie trenuri compacte de vagoane de dormit. Va aparea o societate de transport feroviar , numai cu vagoane de dormit si cu vagoane restaurant, care vor face legatura intre principalele orase din tara, spre exemplu Timisoara cu Bucurestiul, Constanta cu Iasiul, Iasiul cu Clujul", a sustinut Constantin Axinia. » Citeste

Vizitatori
counter